Det fixar sig kanske

Ännu en skilsmässoblogg blev det i bloggvärlden. Det handlar om min skilsmässa.

Konflikthantering

Publicerad 2014-10-29 16:22:29 i Allmänt,

Igår på jobbet hade vi utbildning i konflikthantering. Eller egentligen är det för att få ihop arbetsgruppen, men denna gång handlade det om konfliker. Vi har tidigare tagit reda på vilken sorts person vi är via ett schema, Strength Deployment Inventory (SDI). Väldigt intressant första gången, men denna gång var det som att få alla knasiga konfliktmönster bekräftade. Och att dessutom få verktyg utifrån vem man är. Tänk om vi hade fått detta i vår rådgivning som par. I den fick vi inga verktyg alls att arbeta med utan satt mest och slängde saker på varandra och rådgivaren sa att vår svårighet var att kommunicera, men sen var det inte mycket mer med det. Det vi sa där hade vi oftast redan pratat om hemma. Jag saknade verkligen verktygen för att komma vidare, men det kanske man inte får via traditionell rådgivning. Hur som helst, här fick jag reda på hur jag reagerar, även om man får ta det med en liten nypa salt.
 
Jag gillar mest avdelningen "Att hantera dina styrkor" och där det beskrivs hur man bli om de överdrivs och hur man blir. Jag känner igen mig i mina. Jag är en Analytisk - självständig person.
Försiktig - misstänksam
Reserverad - kall
Metodisk - Rigid
Analytisk - Petig
Principfast - Omedgörlig
Rättvis - Okänslig
Uthållig - Envis
 
Jag måste erkänna att jag inte alltid är en trevlig person, och i min och Cs konflik är jag verkligen inte trevlig. Där kommer alla mina sämsta sidor fram just nu. Och jag hamnar dessutom i en annan personlighetstyp, nämligen den som är resultatorienterad - styrande... och där är det ännu värre när styrkorna överdrivs i konflikter.
 
Intressant var också när hon som höll i föredraget berättade om de olika nivåerna i observerbart beteende i konflikt. Herregud, hon kunde pratat om mig. Det fanns tre nivåer och i mina typer så var jag på nivå 3, för att skydda min självkänsla. Måste jobba på detta.
 
Varför får man inte verktyg vid en rådgivning är dock min största fråga och jag tror faktiskt att jag måste skriva och fråga varför man inte får mer verktyg. Just nu är jag så att jag skyller på rådgivningen och tycker att det är deras fel.  Intellektet vet att det inte är sant, men känslan vill att det ska vara någon annans fel, inte mitt och vårt fel.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det fixar sig kanske

Jag är på väg att skilja mig. C har bestämt sig för att hans kärlek inte finns längre för att kunna vara kvar i vårt äktenskap. Skilsmässa är ett faktum. Det här är min sanning.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela